Rakanku semua

Monday, September 30, 2013

Hutang

Orang kata .... orang gomen ni best...
gaji ada... bonus ada... pencen ade... nak hutang pun mudah
orang keje swasta tak berapa nak best
gaji ada ... biasa mahal sikit
bonus ada jugak... biasanya lebih dari sebulan gaji
pencen tak ada .... KWSP cover baik punya
Nak berhutang susah...
kerja gomen or swasta dua dua ada pro and contra
so tidak perlu kata ko lagi best , aku tak best
syukurlah dengan apa yang ditentukan

ok itu bab lain...
nak citernya bab hutang
yerp... keje gomen memang mudah nak hutang sana sini
dan itu juga adalah kekurangan kami keje gomen
mudah berhutang, tapi lengit nak bayar
baik tak perlu....

aku guna aku jerk sebagai contoh...
mudah sangat berhutang
jumlah hutang aku sana sini
kalau dihitung
suda cecah 300k
kalau kira kena bayar balik tentu tentu la banyak dari itu kan...
600k kut jumlahnya...
mana nak cekau tu ...? jawablah sendirik elfie

kepada adik adik yang baru nak kerja, baru dapat kerja...
fikir fikir la sebelum berhutang
nak rolling sana sini
penat woo

aku sendiri tengok adik adik aku yang baru kerja...
dah pakai Honda City
dah kena bayar bulan bulan 900...
gaji 2k
tinggal 1.1k
maintainance kreta lagi... nak spare roadtax insuran kereta lagi
nak bagi mak bapak lagi
nak bayar sewa rumah lagi
nak pakai cantik cantik lagi
cukup ka?

lain orang lain kehendak
iyerp .... tapi ..itula... mungkin pandangan aku berbeda
just berhati hati sebelum berhutang ....
sesal dahulu pendapatan sesal kendian hari... tarak guna bro....

sekian

1 comment:

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Betul kata chepi, soalnya skrg, bukan koje gomen ke swasta, tapi org skrg memang hutang keliling pinggang.

Kadang2 sembang dgn mak.. cerita ttg realiti hidup zaman skrg. Org skrg nampak mewah dan senang dari segi luaran saja, belakang tabir? Banyak hutangnya.

Org skrg, hidupnya memang tak susah, tapi kompleks. Kita ambil cth org yg ada kereta. Memang ada kereta memudahkan pergerakan, tpi yg kompleksnya, nak kena bayar hutang bulanan, maintainance, duit tol,duit minyak, kereta rosak nak kena repair..hui, tu baru citer psl keta. Belum lagi rumah dll.

mengintai ngintai