Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2011

Oh..... sampai bila lagi dapat ku tahan...?

Entri kali ni: luahan kata hati...



Tajuk entri yang agak luas maknanya. tajuk yang menggambarkan.... sudah lama memendam rasa dan menunggu waktu yang sesuai untuk dilepaskan.sebagai contoh: menahan kentut didalam lif yang dipenuhi manusia.

tapi entri ku ni takder la nak cerita pasal benda alah tu.
aku nak citer cabaran dunia kerjayaku.......yakni Jururawat. Takder masalah ngan kerjaya itu sendiri tetapi bila mana lelaki menceburi bidang ni.sedar tak sedar kewujudan jururawat lelaki di negara tumpah darah ki ni dah menjangkau 8 tahun.masih baru lagi.

kisahku sendiri.menjadi kumpulan lelaki pertama yang ambil course ni kat KOLEJ, banyak cabaran dan dugaan. Diejek sudah jadi makanan telinga harian..... Syukur dalam kumpulan kami takderk yang kecundang ditengah jalan, walau ader seorang dua yang menyatakan hasrat, tapi dihalang rakan lantas dilupainya.

Bila dah start keje.... macam biasa.orang baru.buat cara orang baru.orang suruh kau buat.orang marah, jangan kau mencabar.sudah adat si JU…

peberet ku bila kesitu....

4 hari nan lalu....
ku dalam keboringan keluar umah ngn kelisaku........... pergi lepak tepi sungai kelantan yang semua orang tahu airnya dah tak sejernih dulu kala..............
tetiba secara tak sengaja..... terjumpa kawan pulak kat situ, kawanku bersama bininya terchinto...
dan tetiba pulak perut berbunyi lagu spider bertajuk "lauk ku cukup masin"
lalu membuat keputusan tergempar tuk pergi melantak tuk hilangkan bunyian lagu spider tersebut.
kedai makan yang jadik mangsa ialah restoran PADI yang letaknya di Berek 12 atau nama lainnya Jalan Hospital  di Kota Bharu Bandaraya Islam


kat bagunan ni la letaknya.... ni gambiran hasil googling.... lama nyer version.laa ni lain dah...... padahal kamera tersenggeng kat bahu...... Aku Lupa.... aku lupa.......... Dashat..... memang dashat............. ( gaya Nazmi Raja Lawak musim ni ) huhuhhuhu................................. nak wat camner.sorry....
kat sini... makanan peberet aku ialah tak lain dan tidak jua bukan.... ayam phad phe…

Apa nak buat..... bukan salah cikgu bahasa melayu

Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Hari ni rasa macam malas

Tinggal di negeri Kelantan, Kedah mahupun Terengganu... cutinya hari Jumaat dan Sabtu.So hari ni, Ahad.... kitorang kerja la......
Tengah syok layan mimpi duk lawan ngn pemburu.... tetiba dengar ayam jantan berkokok..( bukan ayam betul, alarm tone h/p murah ku je)
malas giler nak bangun gi kerja..... aku pun tak tahu kenapa.................
sejak ku bertukar tempat kerja ( ditukarkan sebenarnya ).... aku cam kurang semangat nak mai kerja....
haduih....
hari2 ku doa padaNYA agar diadjust hati ku ni jadik suka ngan kerja baru ku.......

karunk,... lau ku mintak tukar karunk.. orang kata aku melawan boss.......
dunia ... dunia..........



tensionnn wooooooooooooooooooooooooooooooooo.....................................................
Dia memberi hanya apa yang diperlukan

ANTARA SEBABNYA....

Ni adalah beberapa sebab mengapa lelaki tak kahwen lagi ataupun kahwin lambat.. So pasnieh lau ado yang bertanya ku pasal why u still single... ku akan bagi standard jawapan dibawah... hahahahah ;)

1.Duit Tak Cukup2 lagik.
Nak kahwin sekarang,....bukan senang wo.... guna duit banyak.harga barang pulak tak reti nak berenti dari naik... asyik naik ajow heh..... mas kahwin lagi, hantaran lagik, kenduri lagik.... lau takdak 10 k paling minima jangan mimpi.....

2. Beli kereta la dulu... baru cari orang sebelah.
Kereta memang umpama bini bagi lelaki.... tapi tu bukan penyebabnya... orang pompuan pandang ke lelaki tak berkereta ni? lau ado pun tak ramai.... duniawi sungguh.

3. Tak jumpa yang berkenan dihatiku..
Susah susah susah... memang susah.lau nak cari yang betul2 ikut kehendak hati... memang la macam tu....

4.Seruan belum tibo heh....
Jawapan paling selamat........

5.Halangan menimbun nimbun
Halangan keluarga la,... kerjaya la..... abang nak kahwin,.. adik kata tunggu dulu la....

6.Not Read…

it's me.... 9 aug

Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Apa masalahnya?

emm.... bangun pagi ni...terus mandi dan gi breakfast kat kedai paling popular kat Kubang Kerian ni... Kedai Aziz...( pandangan aku ajew)
bila dah sampai kedai kopi... macam biasa surat khabar wakaf memang sedia ada kat meja untuk menemani dikala menyuap makanan mahupun minuman.
la ni.... banyak jerk berita pasal bini no 1 gaduh ngan bini no 2 ,anak rompak bapak, cucu bunuh atuk, suami tibai bini dan segala macam hal yang berkaitan kekeluargaan.
terpikir lak aku pagi pagi hari ni.apesal leh jadik gini?
mana poenyer nilai dan kasih sayang dalam keluarga?
dunia sekarang mendambakan kita mencari duit duit dan duit tuk hidup.pendapat aku... itulah puncanya.
si ayah kerja dari pagi sampai matahari terbenam.ibu pun sama.anak2 dari kecil lagi ditinggalkan dengan bibik atau pengasuh kat rumah asuhan.
kadang kadang.... si anak lebih sayangkan bibik dari parent diorang.
Tak hairanlah kalau ramai kaum hawa mengambil keputusan untuk jadi suri rumah tangga sepenuh masa.
itu yang terbaek.
tapi kese…

Esok dinanti

YEEwwwww...........................................
harini ku terima berita dari mamaku....... mama kata " Dr kata mama boleh discaj wad esok,bila dah habis antibiotik, pastu Dr suruh datang hospital hari Ahad, untuk buat ultra sound"
yeaaa...... mama dah boleh balik rumah esok. berakhir sudah. dah 10 hari ku berkampung kat hospital neh.
mandi,tidur,makan,melepaskan hajat dan kerja pun kat spital nie (* kepada sesiapa yang belum maklum....aku ni jururawat kat Hospital USM nieh)

* mama ku di diagnos leh doktor : Liver Abscess

nak citer pasal penyakit nie...rasa malas.godek sendiri la ek...

en.wikipedia.org/wiki/Liver_abscess

 pic nie bukan mama ku punya liver ek.... ni gambiran dari googling
Dia memberi hanya apa yang diperlukan

"HARAM HUKUMNYA BAGI SEORANG MUSLIM LAKI-LAKI UNTUK MENIKAH DENGAN GADIS SATU KAMPUNG"

JAKIM telah mengeluarkan fatwa baru.
Setelah diadakan perbincangan dan diskusi di antara para pemimpin,
JAKIM dan ahli ulama' memberikan fatwa pada tanggal 3 February tahun 2006:

"HARAM HUKUMNYA BAGI SEORANG MUSLIM LAKI-LAKI UNTUK MENIKAH DENGAN GADIS SATU KAMPUNG"

Fatwa JAKIM ini telah menimbulkan perdebatan dan bantahan yang sangat sengit antara yang pro dan kontra. Bahkan banyak pihak yang menyatakan bahawa JAKIM telah mengambil keputusan yang tidak munasabah dan terburu-buru. Wartawan Berita Harian telah meminta pegawai kanan JAKIM untuk memberi ulasan yang mendalam sebab sebab JAKIM mengeluarkan fatwa sedemikian. Inilah isi wawancara tersebut:

Wartawan: Bagaimana JAKIM boleh mengeluarkan fatwa haram untuk menikahi gadis satu kampung?

Pegawai Kanan: Bagaimana tidak haram, sedangkan menikahi empat orang wanita sahaja sudah berat, apalagi kalau menikahi 'satu kampung'...!!! Kau dah 'sasau apo haaa'?!




Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Pengalaman ku kesurupan

* AMARAN : Entri ini boleh membuatkan anda rasa tak berapa senang duduk terutama jika anda berseorangan di waktu malam hari.harap maklum.baca dengan risiko sendiri
Kesurupan......
Kalau tak silap aku la... kesurupan ni perkataan yang berasal dari Indonesia yang membawa maksud kerasukan.
ngeri la pulak.... memang pun....
hari ni rasa gatal nak bercerita pengalaman ku dirasuk dek makhluk halus durjana yang memang jadik hobi diorang mengacau anak anak ADAM.



kesah ni dah lama dah.kesah masa ku muda mudi dulu.
hari berkenaan, aku demam.macam biasa seorang manusia normal sepertiku akan mendengar nasihat doktor untuk berehat untuk memastikan demam aku nieh bertambah teruk. so... aku pun membuat keputusan untuk melabuhkan badan di rumah Atuk aku ( sekarang dah arwah... alfatihah)
jam menunjukkan jam 6 petang.aku still slumber bantai tido.almaklumla.demam....
tetiba...aku bangun dari tido.mata merah.muka agak pucat.dan berjalan keliling ruang tamu tanpa arah tuju.cousin aku and abahku tengah le…

Kecil Lagi Slow

Manusia sekarang ni,sentiasa berkehendakkan sesuatu yang hebat jua mantap dipandangan umum.contohnya: nak bini cun habis, rumah gah punya besar dan cantik bangat, gadget canggih manggih dan terkini, dan memiliki barang-barang unik dah susah nak carik ( rare mat salleh sebut ) dan tak lupa jua benda yang mahal mahal.

yang ku nak citer harini, de kaitan la ngan intro kat atas tuh.
nak citer pasal kereta yang paling kecil dan paling slow kat atas muka bumi cinptaan ilahi ni yang pernah dicipta suatu ketika dahulu.Dinamakan dengan nama PEEL P50

maklumat pasal kereta chumel amat ni:


Manufacturer =Peel Engineering Company
Production = 1963-64 (50 produced)[1]
Assembly = Isle of Man
Class = Microcar
Body style(s) =One-door coupe
Layout =side engine, rear wheel drive[2]
Engine(s) =DKW 49 cc, 4.2 hp, fan-cooled (61 km/h (38 mph) top speed)
Transmission(s) =3-speed manual, no reverse[1]
Wheelbase =1,270 mm (50.0 in)
Length =134 cm (52.8 in)
Width =99 cm (39.0 in)
Height =120 cm (47.2 in)
Curb we…

Pencarian Si Raja bermula

Gua ni,... sebenarnya tak la suka sangat duk melepak depan tv... cuma nengok time rasa bosan amat ajew.tapi bila dah start rancangan ni... memang gua tunggu terconggok la depan tv.bukan apo,... orang kata gelak ni dapat kurangkan stress/tekanan dijiwa..... ( alasan je ni)
Raja Lawak Astro Musim Ke 5 sudah pun bermula...
Semalam,gua tengok (mesti la tak miss,minat la katakan..).......
komen gua secara peribadi,takder kaitan dengan perikemanusiaan.... semua finalis memang best.
cuma cam biasak la kan,first time live depan tv... ada la gementarnya....... kalau gua pun gua chuak babe....
Pengacara kali ni... tiada perubahan si Zizan jua Johan.
dua orang mamat ni,.... memang... sememang memangnya... bila bergabung... memang hancur perut gua...
gelak tak ingat dunia kadang2 akhirat pun lupa jap....
So,korunk2..... jom la join gua tonton RL..... setiap jumaat jam 9.00mlm...... di Astro Prima 105


*finalis kali ni ade gegurl group.... cun gak.....



Kalau korunk nak usha usha finalis RL musim ke …

Bila Tahun Baru menjelma,Usia meningkat tua,tapi soalan MASIH SAMA

Ku rasa, anda semua dah boleh agak dah apodio yang nak ku ceritakan ni.
macam biasa,bila tahun baru menjelma,maka begitu jualah dengan usia kita.turut berganjak jua.
dan seperti biasalah jua,..... bila usia dah mula nak cecah 30tahun macam diriku ini,
diajukan dengan soalan dah bertahun tahun tahun tahun dan tahun aku dengar, dan masih jua wajib ku jawab.sebab soalan ni, bukan soalan diaju dek budak budak hingus, tapi soalan dari warga ibu,bapa,datuk,nenek,bapa saudara,mak saudara dan seangkatan dengannya.
''BILO NAK KAHWIN?"
itulah dia soalan keramat orang kita kat orang orang senasibku.
kadang-kadang raso muak nak menjawab apetah lagi mendengar soalan tu heh.......
tapi apakan daya...... layan zassssssss

Jodoh tak datang bergolek.memang... sememang memang memangnya benar.dan aku pun tak berharap ia datang bergolek.takder benda atas muka bumi ni datang bergolek.mana leh kenyang kalau tangan tak menyuap nasi ke mulut.

InsyaAllah,kalau timbul rasa ingin berteman, Insan aka…

Pagi yang tak ceria

Pagi ni bangun lewat,pukul 10 baru tersedar.ape kena?nak salahkan setan... agak tak adil.aku yang tido lambat semalam,sape suruh.setan jugak?tidak..... sudah tentu tidak....... nafsu mungkin
bangun jerk dari tido,masalah nan semalam menjengah minda....
adusss.... sakit hati dan serabut minda weh...... rasa macam menyesal jaga dari tido.
tapi karang,kalau tido tak bangun,... lain jadiknya.......


Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Yang Pergi biarlah berlalu...

Tajuk bunyi cam sedih...tapi memang sedih pun.sebab tahun 2010 diakhiri ngan kesah yang tak berapa best dihatiku dek kerna perangai manusia yang aku tak tahu nak klasifikasikan sebagai apa.Tak mengenang budi,pentingkan diri sendiri,dan segala yang buruk ada pada dia dek kerna mabuk cinta.Keluarga diketepikan macam sampah.Kalau bercinta dengan gadis elok takpe.... si gadis pun perangai cam apa ntah.'hey betina,kalau ko tu budak elok,ko takkan dibuang keluarga ko, skarang ko nak heret plak mamat ni jahanam sama ngan ko..?'

aku pun taknak ingat dah ape jadik semalam.aku berdoa dan berharap agar tahun 2011 memberi sinar baru buat aku dan orang2 disekelilingku.Amin.....


Dia memberi hanya apa yang diperlukan