Skip to main content

Mercun datang lagi.... apo kito buleh buat?

Ramadhan dah nak sampai penghujung tatkala nieh...
syawal menjelma la pulak... so kebiasaan bila time raya ni...
cam tak meriah lau takderk bunyi mercun, takderk budak budak lari lari itik sambil main bunga api.
aku dah tak ingat tahun bila kerajaan kita Malaysia nan tercinta nie.. mengharamkan mercun mahupun bunga api nieh..
dari tahun tuh.. seingat aku... masih gak terjadiknyer kejadian yg tidak diingini disebabkan dek mercun mahupun bunga api...
kenapa? kata dah haram.. tapi aper hal lak masih leh beli kat pasar malam mahupun kedai runcit ah thong?salute gak aku.. sebab ade jugak insan yang bijak pandai seumpama mc'giber.. bila dah haram.. pandai lak buat mercun sendiri.
takkan nak salahkan pihak kerajaan.. diorang dah jalankan tanggungjawab diorang kan?
yer ke?... hehehhe
ok la... aku taknak la salahkan sesaper...
yang meniaga..atau yg tukang beli...mahupun pihak berkuasa...
aku just nak kongsi pengalaman aku handle pesakit yg keno penangan dek bunga api dan mercun..
bila pesakit datang kat aku... aku sambil sambil cuci luka tuh.. aku selit la sket ceramah kesihatan.hey budak,.. insaflah korang... tapi nak bagi ceramah panjang lebar karang.. mak bapak diorang saman aku.. sebab aku ni hanya jururawat.. bukan ustaz bertauliah pun...
so aku luah jer la kat sini...
tahun nie... takat hari ni.. dah 6 org budak dtg sepital.. pasal mercun nie..
kena muka, kena mata... tapi syukur lah.. tak buta...
tahun lepas.. yg buta pun ader...
main mercun memang best... tapi sekali ko hilang mata.. mano nak carik ganti eh?
so.. korunk diluar sana yang rasa bertanggungjawab kat adik korunk ke, atau diri korunk ke.. nasihat laa diorang...
pepatah melayu der kata.. sesal kemudian tiado guno lagi doh....

tapi kalau korunk pekakkan telingo.. degil gak nak main berda haram tu... korunk main laa... duit korunk,.. badan korunk....
lau jadi apo apo.. jangan segan datang sepital...
insyaAllah.. kitorang akan bantu setakat yang mampu..
lau jadi OKU dek kerana mercun tuh... rasa aku la... tak berbaloi langsung....
fikirkan dan ambil lah tindakan sewajarnya..

peace no war.. selamat hari raya ya all

Comments

Popular posts from this blog

Walimatul Urus

UUUiiiii........ jangan silap paham. ini bukannyer jemputan atau hebahan daku nak kahwin.jangan la tersilap paham... 

Semalam.... sedang duk termenung mengenangkan nasib diri dan merancang masa depan...
ku godek godek la laman sesawang yang boleh mengubat hati lara.tuk cheer up dan menambah semangat diri yang tak berapa nak kental.
terjumpa la satu artikel yang ditulis oleh sorang ustaz yang amatla ku hormati.
lepas bes baca.... ku terpikir pikir.ada betulnya apa yang ditulis.
citernyer pasal orang kita sekarang.Hang Tuah kata... 'takkan Melayu hilang didunia'
tapi nampak gayanya..... secara perlahan lahan.tanpa kita sedari.itu berlaku.


Walimatul urus <- cam kurang betul ejaan ku ni.

tak kesahlah.... asal korunk paham sudoohh....
em... dunia kita laa ni, moden dan canggih babe. so jemputan ke majlis orang kahwin pun turut terkena tempias kemodenan tu heh.
korunk mesti la pernah di tag kat facebook.jemputan ke majlis perkahwinan dari kawan kawan fb anda.itu dah jadik trend sku…

Skim Baru Jururawat U29 ( SBPA )

SBPA.... Skim Baru Perkhidmatan Awam topik yang agak hangat dibicarakan di jabatan jabatan kerajaan... macam macam pendapat,macam macam pandangan. ade yang negatif ada juga yang positif. Bila dah dapat borang opsyen tu nanti... bacalah dan fahamilah sendiri. Pendapat saya sendiri. SBPA memang skim yang boleh dikatakan baik. biasalah... tiada apa pun disunia ini yang perfect pasti ada cacat celanya... dan itu pasti bukan janji akan diubah dan diperbaiki dari semasa ke semasa. ramai antara kakitangan kerajaan kini hanya menunggu respon akhir dari CEUPAC sebelum menurunkan tandatangan. Apa apa pun... takperlu gusar.tak perlu risau.
sebab saya seorang jururawat u29 kat sini saya ada lampirkan sekali skim untuk jururawat U29. sila la usha usha.... kenaikan gaji anda untuk skim baru ini....

Dia memberi hanya apa yang diperlukan