Skip to main content

Dikir Barat Kelantan Kini....

Baru je lepas melepakkan diri di kedai kopi... tetapi tak pula ku minum kopi tapi segelas air teh beng/ais....
sambil minum... sambil jenguk akhbar...
nak diceritakan.... terbaca satu artikel yang ditulis oleh penulis dari utara tanah air memperkatakan mengenai dikir barat kelantan hari ini...*Berita Harian ( 21hb Feb. 2012 )

ya... sangat benar. situasi kini sudah berubah.
dikir barat yang asalnya disampaikan dengan bait lirik yang mempunyai sindiran positif, unsur nasihat dan juga budaya masyarakat kelantan.
yang kini... dalam pemerhatian ku sendiri yang juga meminati dikir barat.... dari segi lirik masih lagi berunsurkan nasihat dan budaya masyarakat kelantan.
yang membawa kepada masalah hanyalah.... penyanyi perempuan yang turut mewarnai dikir barat dinegeriku ini.
yess.... pakaian dan gerak badan yang seksi....
sekali fikir.... why not.... * hahaha aku kan lelaki....
tetapi bila direnung renungkan.....
yess..... benda benda tu akan menjadi duri dalam daging kepada masyarakat kita di kelantan....
siapa yang harus dipertanggungjawabkan?
fikir fikirkanlah......

Contoh * sorry kalau ade yang terasa


Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Comments

d_LA said…
mmg x sukelah tgk..better lelaki je wat dikir barat ni..bile perempuan jd mengarut je..memalukan negeri kelantan je kan

Popular posts from this blog

Skim Baru Jururawat U29 ( SBPA )

SBPA.... Skim Baru Perkhidmatan Awam topik yang agak hangat dibicarakan di jabatan jabatan kerajaan... macam macam pendapat,macam macam pandangan. ade yang negatif ada juga yang positif. Bila dah dapat borang opsyen tu nanti... bacalah dan fahamilah sendiri. Pendapat saya sendiri. SBPA memang skim yang boleh dikatakan baik. biasalah... tiada apa pun disunia ini yang perfect pasti ada cacat celanya... dan itu pasti bukan janji akan diubah dan diperbaiki dari semasa ke semasa. ramai antara kakitangan kerajaan kini hanya menunggu respon akhir dari CEUPAC sebelum menurunkan tandatangan. Apa apa pun... takperlu gusar.tak perlu risau.
sebab saya seorang jururawat u29 kat sini saya ada lampirkan sekali skim untuk jururawat U29. sila la usha usha.... kenaikan gaji anda untuk skim baru ini....

Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Thief - Mark Adam

Thief - Mark Adam (Lyric)
Don’t put your pillow on the balcony Or I will take it with me It’s the only way that I can sleep with you And dream of us two
Don’t leave your lipstick out of your hands I hope you will understand It’s the only way that I can kiss you It’s the only way to be one with you
chorus
I’m gonna steal your heart The way I stole your scarf I’m gonna steal your love3x The way I stole your glove
Don’t you notice I have Worship you since we both were kids I have loved you since first grade I hope its not too late not too late
Don’t leave your toothbrush anywhere With twenty missing don’t you care That I am closer to you You Don’t even know It feels like mouth to mouth and I love it so
I'm gonna give back to you if you say you love me too And everything will be ok okayyyyyyy
I’m gonna steal your heart The way I stole your scarf I’m gonna steal you love3x The way I stole your glove
Don’t you notice I have Worship you since we both were kids I have loved you since firs…