Skip to main content

Semalam cerita.. Hari ni jadi

Amaran: Entri ni mengandungi unsur unsur EMO EMO EMO dan EMO jua EMO

Semalam.... balik kerja penat2.
dah la hujan.biker cam aku ni memang basah kuyup kalau gagahkan diri jua tuju rumahku syurgaku.
lalu... slumber ku singgah kedai kopi walau maghrib dah nak kunjung tiba.( ini citer semalam )
ku helo helo member tuk temaniku minum kopi ginseng.maka beliau pun tiba.
duk borak nyer borak. tetiba timbul citer,..
Pasal Multi-Tasking
Ape kebenda tu?.... mesti korunk leh agak kan?
pasal kerja...... majikan menggalakkan.... sekali lagi diulang menggalakkan... kakitangan buat kerja2 multi tasking ni.. iaitu buat kerja lain selain kerja hakiki yang ada tertulis dalam job description anda.
maknanya kalau aku ni jururawat,... aku digalakkan la buat kerja2 lain yang agak2 tak berkaitan ngan profession aku tu. macam... buat kerja menghias, buat kerja2 ala kerani, tukar bulp lampu terbakar, tolong buat kerja boss dan sebagainya la.yang selain kerja misi la kan.
lepas direnungkan dan dibincangkan. Multi-Tasking ni cam banyak keburukan dari kebaikan.

ku cerita kebaikan:
1- Seronok sebab ko akan rasa diri ko hebat, boleh buat segala benda.
2- Rasa syok habis, kena puji melambung dek rakan setugas dan boss sebab giler rajin.
3- Markah tahunan ko,... tinggi melambung.Kalau kerje swasta mau dapat bonus 2 tahun gaji.
4- Dihormati dan dipandang tinggi oleh majikan jua rakan.
5- Paling berguna bila ko dapat belajar benda benda baru sekaligus menjadikan ko makhluk yang berpengetahuan dan berpengalaman tinggi dan luas.Respect  siap tabik spring toing toing lagi weii.....


ku cerita pulop keburukan:
1- seronok kejap jerk.pastu mula la rasa malas jua penat.giler ko nak buat kerja cam mesin.itu kena buat, ini kena buat.gaji serupa jerk.ciput.
2- syok jap jerk.pastu saper nak puji ko lagi.puji ni lama lama leh jadi buli.puji buli... dekat jerk.bila bila masa leh tukar.
3- memula... memang la tinggi mark ko.bila lama... bila ko dah mula rasa malas jua penat.kerja dah tak berapa nak ikhlas.menjunam la mark ko.silap silap kena potong gaji ko.
4- dah jadi cam gitu.sapa nak hormat ko.toksah mimpi la weii
5- yang bab pengetahuan ni.. memang bagus.untuk diri ko.tapi guna dan tunjukkan ditempat yg sepatutnya.
6- bila ko dah lama buat Multi - tasking... boss and rakan... dah anggap cam benda alahtu kerja hakiki ko.dulu buat kena puji.rajin benor.bukan kerj ako pun ko buat.bagus benor.mulia hatimu. tapi dah lama buat.... tetiba tak buat, atau de silap sikit.... nah hambik ko... kena marah, kena kutuk kaw kaw, belakang orang duk mengata pot pet pot pet, soh seh soh seh... gila ko nak tahan.panas membara.tapi apakan dayakan.telan ajow la.karunk kena buang kerjo .. naya babe.
7- bilo kerja itu macam.ikhlas... memang tak ikhlas langsung.aku berani potong kuku ibu jari kakiku kalau ko ikhlas lau dah jadi cam gitu.Mana nak dapat keberkatan jua pahala.dosa jua yang bertambah.
8- bab gaji.... bila dah prestasi hampeh dek kerna keikhlasn takderk... maka markah sikit.so.. gaji pun.. gaji pokok jerk la.buah buah pucuk jua bunga takderk la harapan.ko stay la gaji ko tu sampai pencen.itu pun lau tak kena buang kerja.

nak dijadikan al-kisah.
harini... benda alah ni jadi kat aku.kerja yang kubuat yang asalnya hanya sebagai ehsan.telah dianggap leh bossku sebagai kerja hakiki.lalu dikata kata pada ku dibelakangku.walaupun ku tahu.ku buat derk jerk la.habis takkan aku nak lempang.aku kena jaga gak maruah keluarga aku.lantak ko la.dosa ko dapat.akhirat esok kita slow talk balik depan mahkamah agung.tahu la ko time tu.ko dah takder apa pun time tu kan.hanya DIA yang berkuasa.

banyak lagi lau nak citer.aku pun tak larat ngt nak naip ni.sebelum aku jadi tak ikhlas.baik aku blah... hehehhe


Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Comments

kan..multitasking la bila org yg dok sebut2 tu xkena. bila dh kena batang idung sendiri,hamik ko.mmg gi*a b#%eng la kan.kompem bikin panaaaassssssss je kn.sabo lah my fren.mmg gini la nasib kita staf yg xdep kabel beso,yg xreti nk kipas atau pasang ekon,jua yg xdep nombor byk kt blakang huruf jawatan tu.

Popular posts from this blog

Walimatul Urus

UUUiiiii........ jangan silap paham. ini bukannyer jemputan atau hebahan daku nak kahwin.jangan la tersilap paham...  S emalam.... sedang duk termenung mengenangkan nasib diri dan merancang masa depan... ku godek godek la laman sesawang yang boleh mengubat hati lara.tuk cheer up dan menambah semangat diri yang tak berapa nak kental. terjumpa la satu artikel yang ditulis oleh sorang ustaz yang amatla ku hormati. lepas bes baca.... ku terpikir pikir.ada betulnya apa yang ditulis. citernyer pasal orang kita sekarang. Hang Tuah kata... 'takkan Melayu hilang didunia' tapi nampak gayanya..... secara perlahan lahan.tanpa kita sedari.itu berlaku. Walimatul urus <- cam kurang betul ejaan ku ni. tak kesahlah.... asal korunk paham sudoohh.... em... dunia kita laa ni, moden dan canggih babe. so jemputan ke majlis orang kahwin pun turut terkena tempias kemodenan tu heh. korunk mesti la pernah di tag kat facebook.jemputan ke majlis perkahwinan dari kawan kawan fb anda.itu

" BRO , KASI KRITIK BLOG GUA SKIT , BLEH ? "

Lama tak join segmen bro Ben........... Kali ni rasa cam menarik jerk.... lantas tak berfikir tuk kali kedua... ku joinkan ajer..... ku harapkan impaknya yang datang, impak yang baik. bukan untuk aku sorang... tapi untuk semua yang join segmen ni. Majulah blogger Malaysia untuk Negara S ebelum anda komen blog ku...ku nak bagitahu sikit info pasal blogku ini. Blog ku ni walau pun kalau dilihat pada surat kelahirannya,... memang ianya berusia lebih dari setahun.... dulu.... tak beridea, tak mempunyai masa, tak mempunyai kreativiti atau malas nak update or insert entri entri kat blog. Niat mempunyai blog pada dasarnya, aku nak jadikan ruang untuk aku menulis apa saja yang aku mahu. Tak bertema. Dari pendapat, luahan, info dan juga pengalaman aku. ku selitkan disini. untuk peringatan aku dan jua sesiapa yang sudi melawat dan membacanya. Tulisan aku memang ku akui... tak lah menarik. Kalau tengok result SPM aku pun.. aku dapat 5C ajer. Jangan terkejut. Aku memang seorang ana