Skip to main content

Tradisi (vs) Moden - Bomoh (vs) Doktor

Goooddddd..... afternoooonnnn Malaysia..... ( Dj tak bertauliah... lol)
Alhamdulillah... handphone burukku dijumpai.rupa rupanya tertinggal kat dalam kereta memberku.
Lau tak pokai la bulan ni.esok lusa kena pergi Johor tuk meeting,duit sendiri 100%.bisa kelaparan jikaku kena beli handphone baru.Alhamdulillah.Syukur......

itu baru sambungan entri kelmarin.
Entri hari ni belum start lagi.

Kalau direnung renung.Negara kita ni dah maju.Dulu kini jauh bedanya.Masyarakat kita pun memang up to date.
Rakyat Malaysia dah pun dikenali dan dihormati dek mata dunia. Siapa sangka mahupun menduga, negara kecil mampu membangun sebegini rupa.Tapi disebalik kemajuan pembangunan ni semua,... Alhamdulillah.Masyarakat kita tua mahupun muda mudi, masih lagi mengamalkan budaya serta amalan bangsa dan agama masing masing.Kita tak nafikan, ada segelintir yang tidak teruskan tetapi sehingga hari ni, kita dan anak anak kecil masih boleh tengok, orang bersanding,berbalas pantun,pakaian tradisi,dikir barat,kuda kepang dan segala bagai budaya dan amalan masyarakat kita.harapanku agar kita semua boleh meneruskan tradisi itu agar Melayu kekal didunia sampai akhir.
itu baru intro.isinya lain.

Salah satu amalan yang masih diamalkan di negara kita ialah perubatan alternatif.
Bomoh,Dukun,Pawang, pendita dan segala bagai gelaran diberikan kepada si perawat.Operasi biasanya dijalankan dirumah Bomoh tu sendiri.Alatan biasanya; air,asap,limau nipis,kain warna kuning atau merah bunga bungaan dan macam macam lagi.Biasanya di baca ayat ayat jampi dan ada yang menggunakan ayat suci alQuran.
berbeza dengan moden.Doktor,misi,abg fisio,kakak atendan dan macam2 jawatan bergabung tenaga memberi rawatan berpusat di hospital,klinik jua dirumah jika perlu.Alatan canggih manggih ikut perubahan zaman dan kemajuan teknologi.

Yang mana anda pilih.Itu hak individu.kebiasaan,pilihan dibuat berdasarkan penyakit yang dihidapi.Matlamatnya sama iaitu menyelesaikan masalah atau penyakit yang dihidapi.

Apa yang menghairankan.penerimaan masyarakat terhadap kedua dua jenis perubatan ini berbeza. Yang nyata;

Kalau pergi hospital;
- tiba kaunter pendaftaran, sesak penuh orang, dapat no giliran 100+,... mulut mula membebel kata lambat segala bagai.lalu yang tak sabar pergi meninggalkan klinik.
- masuk jumpa doktor, check sikit, nak kena hulur tangan ambik darah segala bagai pemeriksaan yang kadang menyakitkan then lambat boleh bagitahu keputusan.apa la agaknya penyakit aku.
- masuk wad,banyak peraturan,pelawat ada time,penunggu sorang jer,kadang2 xleh de orang tunggu pun, sunyi,makanan tak best, tawar... dan segala bagai masalah.pastu kena hulur tangan lagi tuk ambil darah lagi dan macam macam lagi pemeriksaan susulan.
- doktor kadang jumpa yang baik, kadang garang.Nurse toksah cakap la... memang garang.kadang2 makcik rela tahan kencing takut misi marah.
- kalau de kesilapan berlaku dek kerna kecuaian dr atau nurse.... komplen + komen + saman.bab ni memang bagus.untuk penambahbaikan bersama.kualiti perawatan pun akan meningkat.
- bila boleh keluar wad, ada lagi rawatan susulan segala bagai.kena lagi ulang alik sepital.boring dan memenatkan.
- bayaran, mahal lau swasta.lau kerajaan bayar pendaftaran je.lau ada insuran, claim ajer.apa susah....
* Sembuh sepenuhnya................/ doktor kata takder penyakit akhirnya pergi jumpa bomoh.rupanya, buatan orang.


Kalau Alternatif:
- pergi pepagi buta lagi,kadang2 tengah malam dah tercongok kat depan pagar umah bomoh, nak dapat rawatan awal.lambat pun,slumber tunggu.tak kisahlah.janji sembuh cepat.bomoh ni orang kata terer.orang ramai datang sini dan sembuh seperti sedia kala.
- masuk jumpa bomoh, tak payah penat penat hulur tangan ambil darah, x-ray dan segala bagai pemeriksaan.belum buka mulut, tok bomo dah tahu kita ada penyakit apa.tak sakit itu confirm.
- tak payah risau kena masuk wad.tentu tentu boleh balik rumah.takderk peraturan.cuma kena berpantang bab makan atau minum.ala.... hospital pun kena pantang juga, orang ade diabetis mana boleh minum manis manis.kan?
- rawatan susulan, tok bomoh tak tentukan bila bila.sukarela datang bila bila pun.senang.takder kekangan waktu.
- kalau rawatan tak menjadi, atau ade kesilapan tok bomoh buat.boleh juga report polis.tapi payah prosedure nyer.naik turun mahkamah.masuk surat khabar dan segala bagai.nak buat macam mana, kita dah usaha.
- Bayaran, murah sikit.bagi je seikhlas hati.bahan bahan biasanya bawak sendiri.bunga ke,limau ke... bawak dari rumah atau singgah beli kat kedai runcit sebelum pergi jumpa bomoh.Tapi ade jugak yang cekik darah.bayar sampai beratus ratus.kredit card atau insuran xleh claim.pandai2 la korunk carik cash money.
 * Sembuh sepenuhnya...... / tak leh buat apa.... akhirnya ke hospital.tu pun dah teruk dah tahap penyakit tu.



itulah dia.serba sedikit.Aku sendiri.Aku pun pergi jumpa bomoh untuk masalah tertentu.walau pun semua sedia maklum aku ni nurse.bukan apa, untuk menaikkan semangat/ spiritual kita melawan penyakit.kerna itu kepercayaan masyarakat.tetapi aku tak bergantung sepenuhnya pada bomoh.lau patah tangan sekali pun,aku akan ke hospital, untuk di Xray + semen atau whut eva rawatan yang diberi.then, baru aku mintak air tawar/jampi dari ustaz ustaz untuk tambah power.eheheh.untuk rawat semangat.itu sahaja.
Anda....? pilihlah yang mana anda percayai.itu Hak individu. Komen sikit................................................. ;)

Dia memberi hanya apa yang diperlukan

Comments

Bunga said…
hanya percaya pada yang SATU..itulah yang penting..

Popular posts from this blog

Walimatul Urus

UUUiiiii........ jangan silap paham. ini bukannyer jemputan atau hebahan daku nak kahwin.jangan la tersilap paham...  S emalam.... sedang duk termenung mengenangkan nasib diri dan merancang masa depan... ku godek godek la laman sesawang yang boleh mengubat hati lara.tuk cheer up dan menambah semangat diri yang tak berapa nak kental. terjumpa la satu artikel yang ditulis oleh sorang ustaz yang amatla ku hormati. lepas bes baca.... ku terpikir pikir.ada betulnya apa yang ditulis. citernyer pasal orang kita sekarang. Hang Tuah kata... 'takkan Melayu hilang didunia' tapi nampak gayanya..... secara perlahan lahan.tanpa kita sedari.itu berlaku. Walimatul urus <- cam kurang betul ejaan ku ni. tak kesahlah.... asal korunk paham sudoohh.... em... dunia kita laa ni, moden dan canggih babe. so jemputan ke majlis orang kahwin pun turut terkena tempias kemodenan tu heh. korunk mesti la pernah di tag kat facebook.jemputan ke majlis perkahwinan dari kawan kawan fb anda.itu

" BRO , KASI KRITIK BLOG GUA SKIT , BLEH ? "

Lama tak join segmen bro Ben........... Kali ni rasa cam menarik jerk.... lantas tak berfikir tuk kali kedua... ku joinkan ajer..... ku harapkan impaknya yang datang, impak yang baik. bukan untuk aku sorang... tapi untuk semua yang join segmen ni. Majulah blogger Malaysia untuk Negara S ebelum anda komen blog ku...ku nak bagitahu sikit info pasal blogku ini. Blog ku ni walau pun kalau dilihat pada surat kelahirannya,... memang ianya berusia lebih dari setahun.... dulu.... tak beridea, tak mempunyai masa, tak mempunyai kreativiti atau malas nak update or insert entri entri kat blog. Niat mempunyai blog pada dasarnya, aku nak jadikan ruang untuk aku menulis apa saja yang aku mahu. Tak bertema. Dari pendapat, luahan, info dan juga pengalaman aku. ku selitkan disini. untuk peringatan aku dan jua sesiapa yang sudi melawat dan membacanya. Tulisan aku memang ku akui... tak lah menarik. Kalau tengok result SPM aku pun.. aku dapat 5C ajer. Jangan terkejut. Aku memang seorang ana